Influência do esforço amostral em estudos de atropelamento de fauna

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Influence of Sampling Effort on the Estimated Richness of Road-Killed Vertebrate Wildlife

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Autores

A. Bager, C. A. Rosa

Ano

2011

Revista

Environmental Management

Abstract

Road-killed mammals, birds, and reptiles were collected weekly from highways in southern Brazil in 2002 and 2005. The objective was to assess variation in estimates of road-kill impacts on species richness produced by different sampling efforts, and to provide information to aid in the experimental design of future sampling. Richness observed in weekly samples was compared with sampling for different periods.

In each period, the list of road-killed species was evaluated based on estimates the community structure derived from weekly samplings, and by the presence of the ten species most subject to road mortality, and also of threatened species. Weekly samples were sufficient only for reptiles and mammals, considered separately. Richness estimated from the biweekly samples was equal to that found in the weekly samples, and gave satisfactory results for sampling the most abundant and threatened species.

The ten most affected species showed constant road-mortality rates, independent of sampling interval, and also maintained their dominance structure. Birds required greater sampling effort. When the composition of road-killed species varies seasonally, it is necessary to take biweekly samples for a minimum of one year. Weekly or more-frequent sampling for periods longer than two years is necessary to provide a reliable estimate of total species richness.

Tradução livre

Mamíferos, aves e répteis mortos nas estradas foram coletados semanalmente nas rodovias do sul do Brasil em 2002 e 2005. O objetivo foi avaliar a variação nas estimativas dos impactos das mortes nas estradas sobre a riqueza de espécies produzidas pelos diferentes esforços de amostragem, e fornecer informações para auxiliar no desenho experimental de futuras amostragens. A riqueza observada nas amostras semanais foi comparada com a amostragem para diferentes períodos.

Em cada período, a lista de espécies matriculadas na estrada foi avaliada com base em estimativas da estrutura da comunidade derivada das amostragens semanais, e pela presença das dez espécies mais sujeitas à mortalidade rodoviária, e também das espécies ameaçadas. As amostras semanais foram suficientes apenas para répteis e mamíferos, considerados separadamente. A riqueza estimada a partir das amostras quinzenais foi igual à encontrada nas amostras semanais, e deu resultados satisfatórios para a amostragem das espécies mais abundantes e ameaçadas.

As dez espécies mais afectadas apresentaram taxas de mortalidade rodoviária constantes, independentemente do intervalo de amostragem, e também mantiveram a sua estrutura de dominância. As aves necessitaram de um maior esforço de amostragem. Quando a composição das espécies de aves com problemas de estrada varia sazonalmente, é necessário colher amostras quinzenais por um período mínimo de um ano. A amostragem semanal ou mais freqüente por períodos superiores a dois anos é necessária para fornecer uma estimativa confiável da riqueza total das espécies.